Ból pięty czy już ostroga piętowa?

Ból pięty czy już ostroga piętowa?

Dolegliwości bólowe guza piętowego oraz sąsiadujących z nim struktur czyli ścięgna Achillesa oraz podeszwy stopy mogą się przytrafić każdemu bez względu na pesel czy rodzaj uprawianej lub nie aktywności fizycznej. Bolesność tej okolicy wynika z nadmiernego napięcia tzw. taśmy powierzchownej tylnej, całej lub któregoś elementu na jej przebiegu. Taśma ta rozpoczyna się na powięzi podeszwowej stopy, która przez kość piętową łączy się ze ścięgnem Achillesa oraz mięśniem brzuchatym łydki. Dalej taśma obejmuje mięśnie kulszowo-goleniowe, które przyczepiając się do guza kulszowego łączą się z więzadłem krzyżowo-guzowym łączącym guz z kością krzyżową. Dalej powięź lędźwiowo-krzyżowa, m.prostownik grzbietu i więzadło karkowe łączą kość krzyżową z potylicą. Następnie poprzez rozcięgno naczaszne kość potyliczna połączona jest z brzegiem nadoczodołowym.

Zwiększone napięcie w którymkolwiek elemencie tej taśmy może objawić się bólem pięty. Np. skrócenie przyczepu mięśni kulszowo-goleniowych na guzie kulszowym. Długotrwałe skrócenie tkanek tej taśmy może skutkować nadbudową tkanki kostnej na guzie kulszowym, czyli tzw. ostrogą piętową. Ale ból może pojawić się wcześniej, zanim jeszcze ostroga powstanie.

Czy robić rentgen jak boli pięta?
Nie ma takiej konieczności. Jedyną pewną rzeczą jaką przyniesie wykonanie badania rtg pięty będzie dawka promieniowania pochłonięta przez Twój organizm. Badanie może wykazać obraz prawidłowy, tzn. brak ostrogi piętowej. Ale przecież boli… To co boli skoro ostrogi nie ma? Odpowiadam: Nadmiernie napięte tkanki. Tylko praca nad ich rozluźnieniem może zlikwidować dolegliwości. Mój przykład: o tym, że mam ostrogę piętową dowiedziałam się przypadkiem gdy skręciłam stopę na nartach (Tak! Na nartach właśnie). Zdjęcie rtg wykazało brak złamań i ostrogę piętową, która mnie nie boli. Dlaczego nie boli skoro jest? Pewnie dlatego, że dbam o prawidłową elastyczność całej taśmy tylnej 🙂

Co robić żeby przestało boleć?!
Trzeba zatroszczyć się o swoje ciało i poświęcić mu codziennie więcej uwagi. Poniżej opisuję autoterapię, którą każdy może zastosować w domu.
1. Masaż podeszwy stopy piłką do tenisa. Usiądź wygodnie i połóż stopę na piłce, przesuwaj stopę wzdłuż od piety do palców i z powrotem. Jeśli pieta bardzo boli masuj podeszwę z wyłączeniem pięty. To też pomoże w rozluźnieniu rozcięgna podeszwowego.
2. Uciskanie ścięgna Achillesa. Usiądź wygodnie, załóż bolącą stopę na kolano drugiej nogi i chwyć ścięgno po obu jego stronach. Kciukiem naciśnij w dół, a palcem wskazującym w górę. Utrzymaj stały dość silny nacisk nawet minutę. Po tym czasie przesuń palce nieco wyżej i powtórz. Takie rozluźnianie wykonaj na całej długości ścięgna, tzn. do momentu aż nie możesz wyraźnie go chwycić.
3. Rozciągaj mięsień trójgłowy łydki. Stań w wykroku, ręce oprzyj na czymś stabilnym. Noga rozciągana to noga zakroczna (ta z tyłu). Stopy ustawione są na szerokość bioder i równolegle do siebie. Kolano nogi rozciąganej wyprostowane, pięta przy podłożu. Powoli zginaj kolano nogi wykrocznej (tej z przodu) aż poczujesz rozciąganie na łydce nogi zakrocznej. Przytrzymaj nawet kilka minut. Podczas rozciąganie nie pulsuj i pilnuj by pięta nogi rozciąganej była przy podłodze. Fotografia poniżej.
4. Pies z głową do dołu. Uniwersalne ćwiczenie, które pokochać powinien każdy, kogo boli pięta. Jest to jeden z asanów jogi. Na portalach poświęconych jodze znajdziecie opisy tej pozycji. Ja nauczam jej w ten sposób. Zrób klęk podparty (pozycja na czworakach), tak by dłonie były pod barkami a kolana pod biodrami. Oprzyj palce stóp o podłoże. Oderwij kolana od podłoża, unieś biodra i wypchnij je jak najwyżej. Staraj się wyprostować kolana, a piety ciągnąć w kierunku podłoża. Głowa jest luźna. Staraj się, aby Twoje ciało wyglądało jak trójkąt równoległoboczny. Utrzymaj kilkanaście, kilkadziesiąt sekund. Powtarzaj, im więcej tym lepiej 😉 Mi bardzo pomagało w trakcie ciąży, super rozluźnia również kręgosłup.

Rozciąganie mięśnia trójgłowego łydki.

Foto 1. Rozciąganie mięśnia trójgłowego łydki.



BRAK KOMENTARZY

Zostaw komentarz