Jak wybrać pierwsze buty dla dziecka?

Odpowiednio elastyczny but powinien z łatwością pozwolić na zgięcie palców w kierunku pięty

Jak wybrać pierwsze buty dla dziecka?

Profilaktyka wad stóp zaczyna się już w pierwszych miesiącach życia dziecka. Niemowlę leżąc na plecach podnosi nogi do góry nad swój brzuch i ustawia stopy i palce jakby chciało coś chwycić. Zewnętrzne krawędzie stóp wtedy dotykają się – obciążanie – a wewnętrzne są odwracane – odciążenie. Podczas tych ruchów dochodzi do wzmacniania mięśni odpowiedzialnych za podłużne i poprzeczne wysklepienie stóp. Kiedy dziecko raczkuje ćwiczy zgięcie grzbietowe stopy w ustawieniu supinacyjnym. Taki trening wzmacnia mięśnie krótkie stopy i ćwiczy przenoszenie ciężaru ciała przez łuki stopy, co stanowi przygotowanie do stania. Chodzenie bokiem przy meblach jest to bardzo ważna faza z punktu widzenia kształtowania się łuków stopy, szczególnie łuku poprzecznego. Stopa doświadcza wtedy naprzemiennego obciążania i odciążania łuków. Moment, w którym dziecko zaczyna samodzielnie chodzić jest przełomowy i jednocześnie bardzo obciążający dla stóp malucha. Stopy codziennie są obciążane ciężarem ciała. Aby uchronić dziecko przed trwałym płaskostopiem i innymi deformacjami stóp warto od początku dbać o ich profilaktykę.

Odpowiednio elastyczny but powinien z łatwością pozwolić na zgięcie palców w kierunku pięty

Foto 1. Odpowiednio elastyczny but powinien z łatwością pozwolić na zgięcie palców w kierunku pięty

 

Kiedy tylko możne dziecko powinno chodzić na boso. Nie w skarpetkach. Skarpetki nie mają receptorów czucia. Stopa drażniona różnymi fakturami, powierzchniami będzie pracować prawidłowo. Piasek, trawa, kamienie, a w domu wykładziny, futerka, gumowe maty, ręczniki, koce – to wszystko rozłożone na podłodze będzie stymulować stopę. Buty dla dziecka powinny być elastyczne, żeby umożliwiać propulsję/przetoczenie stopy w trakcie każdego kroku. Sztywne buty („ortopedyczne”) utrudniają ruch w stawie skokowym, uniemożliwiając propulsję. Jeśli próbowaliście kiedyś chodzić w butach narciarskich to wiecie już jak „czuje” się zdrowa stopa w bucie ortopedycznym. Odpowiednio elastyczny but powinien z łatwością pozwolić na zgięcie palców w kierunku pięty (foto1). Dobry bucik powinien mieć wzmocniony zapiętek i nie sięgać powyżej kostek. To co w stopie ma pracować to mięśni znajdujące się na podeszwie. Jeśli podtrzymamy sztucznie kostkę butem to odciążymy mięśnie w ich pracy i uniemożliwimy ich wzmacnianie się. But wiązany sznurowadłami lepiej trzyma się stopy niż ten na rzepy.

Kciukiem na podeszwie stopy miejsce poniżej palucha

Foto 2. Kciukiem na podeszwie stopy miejsce poniżej palucha

poniżej najmniejszego paluszka...

Foto 3. poniżej najmniejszego paluszka…

i na środku pięty.

Foto 4. i na środku pięty.

Co oprócz dobrych butów i chodzenia na boso? Masuj stópki dziecka 🙂 Kciukiem na podeszwie stopy miejsce poniżej palucha (foto2), poniżej najmniejszego paluszka (foto3) i na środku pięty (foto4). Te trzy miejsca to punkty podparcia prawidłowo ukształtowanej stopy, czyli miejsca w których stopa kontaktuje się z podłożem prze każdym kroku. Głaszcz stopy dziecka po wierzchu/grzbiecie stopy, zaczynając od wysokości palców i kończąc w okolicy kolana (foto5,6,7). Taka stymulacja pobudza mięśnie biorące udział w tworzeniu łuku podłużnego oraz wygasza odruch chwytny stopy.

Głaszcz stopy dziecka po wierzchu/grzbiecie stopy, zaczynając od wysokości palców i kończąc w okolicy kolana

Foto 5. Głaszcz stopy dziecka po wierzchu/grzbiecie stopy, zaczynając od wysokości palców i kończąc w okolicy kolana

Głaszcz stopy dziecka po wierzchu/grzbiecie stopy, zaczynając od wysokości palców i kończąc w okolicy kolana

Foto 6. Głaszcz stopy dziecka po wierzchu/grzbiecie stopy, zaczynając od wysokości palców i kończąc w okolicy kolana

Głaszcz stopy dziecka po wierzchu/grzbiecie stopy, zaczynając od wysokości palców i kończąc w okolicy kolana

Foto 7. Głaszcz stopy dziecka po wierzchu/grzbiecie stopy, zaczynając od wysokości palców i kończąc w okolicy kolana



BRAK KOMENTARZY

Zostaw komentarz