Jaka woda dla dziecka?

Jaka woda dla dziecka?

Na rynku dostępnych jest wiele wód posiadających rekomendację ośrodków pediatrycznych. Co w rzeczywistości oznacza ta rekomendacja? Jak czytać etykietę na opakowaniu? Jakie jest faktyczne zapotrzebowanie na wodę i płyny u niemowląt i dzieci i w końcu jak wybrać wodę dla dziecka?

Zawartość wody w organizmie człowieka jest zróżnicowana. Najwięcej znajduje się jej w organizmie noworodka – 94% i niemowlęcia – 75%. U dziecka w drugim roku życia to już około 65%. Zawartość wody w ustroju maleje wraz z wiekiem. Dzienne zapotrzebowanie na wodę u dziecka szacuje się na 10-15% jego masy ciała.

Poniżej przedstawiono wartości dziennego spożycia wody zalecane przez Instytut Żywności i Żywienia:

Grupa Wiek (lata) Norma spożycia wody (ml/dobę)
Niemowlęta 0-0,5
0,5-1
100-190/kg m.c.*
800-1000
Dzieci 1-3
4-6
7-9
1250
1600
1750
Dziewczęta 10-12
13-15
16-18
1900
1950
2000
Chłopcy 10-12
13-15
16-18
2100
2350
2500

*kg m.c. – na kilogram masy ciała

Ile dziecko powinno przyjąć wody?

Zapotrzebowanie na wodę u dzieci w wieku poniemowlęcym, dzieci szkolnych i młodzieży zależy od czynników takich jak: klimat, nawyki żywieniowe, aktywność fizyczna, stan zdrowia. Należy pamiętać, iż całkowite spożycie wody jest sumą, na która składa się woda przyjmowana w napojach, pożywieniu (np.zupa) oraz tzw. woda metaboliczna uzyskana w procesie przemian metabolicznych ustroju.

Niewystarczająca podaż wody w diecie może być odpowiedzialna za powstawanie kamieni nerkowych, zaparć, zaburzeń w układzie sercowo-naczyniowym i ośrodkowym układzie nerwowym – wydłużenie czasu reakcji na bodziec, zaburzenia procesów pamięci krótkotrwałej. Uważa się, że odwodnienie u dzieci może mieć wpływ na zaburzenia koncentracji i być przyczyna bólów głowy.

Jak wybrać wodę dla dziecka?

Wybierając wodę dla dziecka powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na: ogólną sumę rozpuszczonych składników mineralnych [mg/l], ich rodzaj i zawartość, stopień mineralizacji wody, zawartość sodu oraz siarczanów.

Dla niemowląt i dzieci do 3 r.ż. najlepsza jest woda źródlana lub naturalna woda mineralna:

niskozmineralizowana – ogólna zawartość soli mineralnych nie jest większa od 500mg/l;
niskosodowa – zawartość sodu poniżej 20mg/l;
niskosiarczanowa – zawartość siarczanów poniżej 20mg/l.

Dla dzieci starszych (powyżej 3 roku życia) bezpieczne są naturalne wody mineralne źródlane i średniozmineralizowane – zawartość soli mineralnych 500-1500mg/l. Naturalne wody mineralne służą do picia, nie do gotowania, nie należy przygotowywać z nich posiłków.

Uwaga na pułapki!

Polecam czytanie etykiet, ponieważ nawet na opakowaniach wód zaopiniowanych pozytywnie są błędy lub niejasne informacje. Np. woda, która jest powszechnie dostępna w sklepach, posiada rekomendację Instytutu Matki i Dziecka i jest polecana dla dzieci – co jest prawdą – zawiera jednak 4 razy więcej siarczanów niż wynosi norma dla dzieci poniżej 3 r.ż. Na wodzie brak jest informacji dla jakiej grupy wiekowej jest bezpieczna do spożycia, co może wprowadzić rodziców najmniejszych maluchów w błąd.

Źródło: Woda w żywieniu najmłodszych dzieci – jej znaczenie i kryteria wyboru” ProbHigEpid 2013, 94(4):766-768
Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń dotyczących spożycia wody i innych napojów przez niemowlęta, dzieci i młodzież www.standardy.pl/interna



BRAK KOMENTARZY

Zostaw komentarz