Wykład „Racjonalna dieta młodego człowieka i żywienie w sporcie”

żywienie w sporcie

Wykład „Racjonalna dieta młodego człowieka i żywienie w sporcie”

21.12.2016. w Zespole Szkół im. Prezydenta Mościckiego w Zielonce odbyło się spotkanie rodziców i młodzieży trenującej w klubie KSW Kyokushin z dietetykiem. Tematem spotkania była Racjonalna dieta młodego człowieka i żywienie w sporcie.
Forma wykładu i dyskusji między rodzicami, dietetykiem i trenerem klubu. Wykład omawiał 10 zasad racjonalnego żywienia proponowanych przez Instytut Żywności i Żywienia. Oto wspomniane zasady:
1. Spożywaj posiłki regularnie, 4-5 posiłków co 3-4 godziny. Traktuj swój układ pokarmowy jak mięsień, jest czas na pracę i czas na odpoczynek.
2. Spożywaj warzywa i owoce jak najczęściej w jak największej ilości, co najmniej połowę tego co jesz. Warzywa i owoce są źródłem błonnika, którego w diecie młodzieży bardzo brakuje.
3. Spożywaj pełnoziarniste produkty zbożowe. Ziarno nieoczyszczone to źródło minerałów i witamin.
4. Codziennie spożywaj 2 szklanki mleka. – zalecenie coraz bardziej kontrowersyjne i podważane przez lekarzy i naukowców. Należy szukać zamienników mleka. Zalecenie nadal promowane przez Instytut.
5. Ograniczaj spożycie mięsa, zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych. Czerwone mięso to źródło nasyconych kwasów tłuszczowych, mających udział w powstawaniu nowotworów przewodu pokarmowego i chorób układu krążenia (również u ludzi młodych)
6. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych zastępuj je olejami roślinnymi. Oleje roślinne potrzebne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego.
7. Unikaj spożycia cukru i słodyczy. Szybka energia z cukru nie wspomaga procesu budowy glikogenu – wielocukru, z którego sportowcy czerpią energię.
8. Nie dosalaj potraw.
9. Pij wodę, co najmniej 1,5l dziennie. Osiągane wyniki sportowe są optymalne przy zrównoważonym bilansie wodnym. Zapotrzebowanie na wodę osób trenujących jest znacznie wyższe niż 1,5l dziennie.
10. Nie spożywaj alkoholu. Alkohol odwadnia organizm – utrata wody obniża możliwości wysiłkowe; obniża napięcie mięśniowe, wydłuża czas reakcji na bodziec, jest wysokoenergetyczny.



BRAK KOMENTARZY

Zostaw komentarz