FIZJOTERAPIA DZIECI
Zespół logopeda + fizjoterapeuta
Wady wymowy, nieprawidłowa praca języka zawsze współistnieją z zaburzeniami postawy i/lub problemami ruchowymi dziecka. Coraz częściej zwraca się uwagę na spójność tych zaburzeń i leczy się je kompleksowo. Zazwyczaj jest to zaskakujące dla rodziców kiedy dowiadują się, że nieprawidłowa wymowa może być związana z zaburzeniem napięcia mięśniowego w ciele dziecka. Np. nadmierne napięcie w obrębie barków (wysoko ustawione barki i odstające łopatki), szyi, przykurcz mięśni podjęzykowych, krótkie wędzidło – to wszystko bardzo utrudnia pionizacje języka i wymowę głosek „L” i „R”. Terapia logopedyczna może nie przynosić oczekiwanego skutku, jeśli nie zrównoważy się napięcia w/w mięśni.
Z tego względu współpraca logopedy i fizjoterapeuty zwiększa efektywność terapii. Wiodący jest jeden rodzaj terapii, jedna specjalizacja wspomaga drugą.
Zaburzenia postawy
Zaburzenie postawy, nieprawidłowa postawa ciała, wada postawy to hasła, które rodzice słyszą od lekarzy, nauczycieli, a nawet członków rodziny. To „coś” co nie podoba się w pozycji, którą przyjmuje dziecko podczas siedzenia (np. siadanie z nogą podwiniętą pod pośladkiem, „garbienie się”) czy stania (np. wypięty brzuch, koślawe kolana, odstające łopatki). Czasem objawia się w sposobie poruszania, np. dziecko podczas chodu „zamiata” nóżką do środka, chodzi na palcach, często się potyka. Zaburzenia postawy bardzo często mają swoja przyczynę w zdarzeniach z pierwszego roku życia (ciężki poród, brak raczkowania, zbyt wczesne posadzenie dziecka), dlatego podczas wywiadu zawsze zbieramy informacje dotyczące tego okresu. Pierwsze lata życia to czas kiedy zaburzenia postawy się rozwijają, natomiast wiek młodzieńczy to okres utrwalania się tych zmian. Ćwiczenia w zależności od wieku dziecka przemycamy podczas zabawy, zadajemy w postaci treningu lub wspólnej pracy z rodzicem.
Fizjoterapia neurologiczna
Prowadzimy kompleksową rehabilitację dzieci z różnymi schorzeniami neurologicznymi. W terapii skupiamy się przede wszystkim na możliwościach funkcjonalnych dziecka, wyznaczamy cele na teraz i długoterminowe. Wykorzystujemy różne metody neurofizjologiczne, które wspomagamy terapią tkanek miękkich. Pracujemy z dziećmi z MPDz, rozszczepem kręgosłupa, chorobami genetycznymi, uszkodzeniem splotu ramiennego, niepełnosprawnością intelektualną.